Візуали, аудіали, дигітали й кінестети. А хто ваші учні?


За рахунок розуміння типу сприйняття інформації можна збільшити якість і швидкість навчання і вміти доносити людині свої думки з високою точністю? Як визначити типи сприйняття інформації і як ці знання використовувати в спілкуванні і навчанні?



До одного мудрого вчителя привели десятирічного хлопчика, якого вважали абсолютно нездатним до навчання. Батьки скаржилися, що як вони не билися, у них не виходило навчити свого сина найпростішої арифметики. Скільки вони не намагалися додавати палички, яблучка, показували на пальцях, нічого не виходило. Він ніяк не міг навчитися додавати і віднімати. Учитель поговорив з хлопчиком кілька хвилин. Потім попросив батьків посидіти в стороні, поки він навчить їх хлопчика рахувати. Потім учитель попросив встати хлопчика і пострибати через камінці. Хлопчик спочатку просто стрибав через каміння. Потім учитель сказав: «Дивись, робиш один стрибок, потім другий, а потім ще стрибай два рази. Скільки всього разів ти стрибнув?» І раптом хлопчик відповів - 4. Далі хлопчик стрибав і ще більше рахував, за один день він засвоїв арифметику, яку засвоюють звичайні діти за півроку.

Чому це стало можливим? Учитель розумів, що цьому хлопчику потрібно подати урок так, щоб він зумів це сприйняти. Не просто почув, а сприйняв найбільш зрозумілим йому способом.

Людина сприймає інформацію через основні п'ять каналів: зоровий, слуховий, тактильний, смаковий, нюховий. І після сприйняття інформація переробляється в нашій голові, причому цікаво те, що переробляється вона на основі однієї системи, що переважає.

Найчастіше виділяють чотири типи сприйняття інформації:
  • за допомогою зору – провідний візуальний канал (домінуючою є зорова система обробки інформації: форма, розташування, колір);
  • за допомогою слуху – провідний аудіальний канал (домінуючою є слухова система обробки інформації: звуки, мелодії, їх тон, гучність, тембр, чистота);
  • через обмацування предметів – провідний тілесно-чутливий або кінестетичний канал (домінуючою є чуттєва інформація: дотик, смак, запах, відчуття текстури, температури);
  • за допомогою логічних міркувань – провідний логічний канал (пов'язана з логічною побудовою внутрішнього діалогу).
Відповідно ж до типів сприйняття люди поділяються на візуалів, аудіалів, кінестетів та дигіталів (від англ. digital - цифровий).

Не слід думати, що домінування однієї з систем означає слабкість іншої. Просто одна з систем частіше всього є пусковою, провідною. Саме провідна система запускає процес мислення, стає поштовхом для інших ментальних процесів: пам'яті, уявлення, уяви.



Наприклад, вам говорять: «Уявіть м'яку шерсть кішки». Візуалу для того, щоб уявити шерсть, потрібно спочатку уявити кішку, а вже потім він згадає, яка у неї м'яка шерсть. Аудіал уявляє собі спочатку звуки кішки (муркотіння, нявкання), а потім може згадати й інші відчуття. Кінестет одразу відчуває дотик шерсті, і тільки потім візуальний образ. Дигіталу потрібно вимовити про себе "кішка" і після внутрішнього мовлення уявити образ кішки і її шерсть.

Кожен з нас бачить в голові образ кішки, але у одних він спливає одразу, а у інших через свою домінуючу систему. Пускова система допомагає швидко перевести стимул в образи в нашому мозку. Саме тому розуміння своєї провідної системи дозволяє індивідуально і точно створити принцип сприйняття і запам'ятовування будь-якої інформації.

Кожен з типів має свої особливості, які впливають на його сприйняття навколишнього світу, на будь-які навчальні процеси, на взаємодію з іншими людьми. Розберемо особливості людей різних типів сприйняття.

ВІЗУАЛ: Бачити!

Візуали сприймають основну частину інформації через органи зору. Вони вважають за краще наочні посібники і красиве оформлення. З одного боку, ці люди багато мріють, фантазують, мислять картинками, з іншого – їм не чужа стратегія та чітке планування.

Особливість цього типу людей в тому, що вони сприйнятливі до того, що є видимим. Вони цінують красу в навколишньому просторі, погано переносять безлад, бруд. У житті візуала багато ідей, мрій. Вони часто є генераторами ідей, оскільки можуть в своїй уяві створити абсолютно незвичайні асоціації та зв'язки.

Візуали завжди думають про те, який мають вигляд і ніколи не дозволять собі вдягнутися неохайно. Діти-візуали зазвичай не доставляють проблем своїм батькам. Вони можуть довго малювати, розглядати картинки, працювати з пластиліном. Багате уявне мислення дозволяє візуалам добре розбиратися в графіках, діаграмах, схематичних зображеннях. Але вербальну інформацію вони засвоюють важко. Вчитися їм легше з наочними посібниками: плакатами, слайдами, картками.



АУДІАЛ: Чути!

Аудіали сприймають навколишній світ, особливо сильно звертаючи увагу на звуки. Люблять музику, мелодії, самі часто можуть муркотіти собі під ніс, наспівувати пісні. Чутливі і сприйнятливі до розмов, у аудіалів гострий слух і хороша пам'ять, особливо слухова. Часто вибирають родом своєї діяльності все, що пов'язано з музикою, мелодіями, ораторським мистецтвом.

«В одне вухо влетіло, в інше вилетіло» – це про кого завгодно, але тільки не про аудіалів! Саме слух є головним каналом сприймання даного психотипу. Такі діти ловлять інтонацію співрозмовника, оцінюють тембр голосу, їм не важливо, що говорять, важливо – як. Аудіалу не важко впізнати будь-яку людину по голосу. Однак, в процесі спілкування краще не перебивайте аудіала – він цього не любить. «Слухач» – великий любитель суперечок і неймовірних історій, обожнює музику, знає напам'ять багато віршів, із задоволенням декламує. Вважає за краще вчитися по лекціях і аудіокнигах, не любить читати і писати.



КІНЕСТЕТ: Відчувати!

Кінестетам, як повітря, потрібні відчуття. Такі дітки рано починають повзати і ходити, їм потрібно постійно перебувати в русі: бігати, стрибати, грати. Концентрація і увага - погані.

Вони люблять тілесний комфорт, зручність навколишнього простору. Кінестети надчутливі до одягу, їм постійно щось коле, тисне, заважає. Незручний одяг або ниточка, що лоскоче шию, може вивести з себе кінестета. Щоб запам'ятати інформацію, краще власноруч її записати. З тестами і лабораторними завданнями вони цілком справляються, а ось твори даються важко. Таким дітям необхідні перерви між заняттями для зарядки, корисно давати їм дрібні доручення, пов'язані з рухом. Кінестети найкраще засвоюють те, що роблять руками.

Кінестети дуже чутливі до всього, що відбувається навколо. Їх тілесні і емоційні відчуття тісно переплетені. Люблять глибокі особистісні дискусії, спілкування з емоційним обміном, обговоренням того, що відчувають інші. Для кінестета дотик має глибокий сенс і велику цінність.



ДИГІТАЛ: Осмислювати!

Люди цього типу сприйняття зустрічаються рідше. Їм властиво сприймати навколишній світ через внутрішню мову, через діалог з самим собою. Такі люди, перш за все, орієнтовані на сприйняття сенсу, логіки, послідовності. Дигітали завжди прагнуть зрозуміти, що відбувається.

Вони можуть бути чутливими й вразливими, але світ для них цікавий з точки зору пізнання сенсу і логіки, закономірностей. У стресовій ситуації саме дигітали найкраще зберігають самовладання і спокій, можуть зберігати ясність думки і сприйняття навколишнього середовища.

Дігіталові потрібно все детально логічно осмислити. Для цього він використовує цифри і знаки. Такі люди люблять чіткі формулювання, акуратну документацію. Вони вибирають сенс і функціональність, а не емоції.

Дігітали зазвичай затиснуті, прямі, скупі на жести і похвали, завжди контролюють те, що говорять. Для них сказане слово – не порожній звук. Даний тип близький до кінестетів, але перш ніж щось робити, він спочатку вирішить, як це найкраще втілити в життя.



Як визначити психотип дитини

Щоб визначити, до якого психотипу належить ваша дитина, запропонуйте їй зіграти в гру: нехай уявить себе в лісі і опише свої відчуття. Аудіал буде говорити про звуки: спів птахів, шелест листя, шум дощу. Візуал «побачить» пейзаж: дерева, стежки, небо. Кінестет відчує свіже повітря, м'яке листя під ногами. Дигітал буде думати про те, де роздобути компас і карту, як вибратися з лісу тощо.

Візуали

Використовують слова і словосполучення, пов'язані із зоровими діями: "я не бачив", "я побачив", "я помітив", "мені здається", "це було барвисто", "це виглядає", "у полі зору", "бачте"...

Аудіали

Найчастіше користуються фразами з слуховими словосполученнями: "не можу зрозуміти, що говориш", "не почула", "мені почулося", "я недавно почув", "радий тебе чути", "мені почулося", "ідея звучить заманливо"...

Кінестети

Для цього типу сприйняття характерні фрази, що показують їх емоційні і тілесні відгуки: "не переношу цього", "це огидно", "це так приємно", "мурашки по шкірі", "таке приємне тепло", "це було сильне переживання"... Часто їх невербальні знаки дуже показові, міміка і жести говорять, відображають стан і емоції людини, навіть якщо самих невербальних знаків і не багато.

Дигітали

Дігітали звертають увагу на логіку і зв'язки. Якийсь конкретний набір слів для них не характерний: можуть з'являтися фрази аудіального або кінестетичного типу. Часто дигітали запитують: "який же в цьому сенс", "не розумію, як це пов'язано", "хотілося б привести все в систему", "треба це якось упорядкувати"... Однак подібні вирази характерні для більшості типів з хорошим почуттям організованості. Тому визначення дигіталів за їх мовою має здійснюватися з ретельною обережністю.

Для визначення свого психотипу можна використати й такі прийоми:

1. Зверніть увагу на те, що в ході розумової діяльності Ви використовуєте найчастіше? Чим наповнені Ваші думки? Яскравими картинками і образами (візуал), відчуттями (кінестет), звуками і інтонаціями (аудіал) чи внутрішньою мовою, логічними зв'язками, смислами (дигітал)?

2. Нижче наведено невеликий список слів. Після прочитання, спробуйте вловити, що перше Вам уявилося, з якого елемента почалося уявлення, а що виникло пізніше?
  • м'який на дотик оксамит
  • музикант грає на скрипці
  • ліки
  • літак, що злітає
Якщо перше, з чого почалася уявлення - це картинка, образ, то швидше за все, Ви візуал.
Якщо образ почався зі звуків, а тільки потім з'явилися картинки, то Ви аудіал.
Якщо Вам потрібно було тілесно уявити, як розташовуються об'єкти або у Вас швидко пішли тілесні відчуття - кінестет.
Якщо Вам потрібно було проговорити слово, щоб воно уявилося - дигітал.

3. Поспостерігайте за собою і відзначте, який тип короткочасної пам'яті у Вас розвинений найкраще? Що Ви схоплюєте швидко і легко: картинки, звуки, відчуття, логічні зв'язки? Що Вам легше запам'ятати?

Точніше визначити хто ви, можна за допомогою цього тесту:.


В будь-якому разі пам'ятайте, що розподіл людей на типи візуал, аудіал, кінестет, дигітал досить умовний. Насправді кожен з цих типів може бути змішаним, а може бути з різною провідною півкульною системою, що збільшує кількість варіантів.

Візуал, аудіал, кінестет і дигітал у процесі навчання

Візуали

Основа їх навчання - це візуальна інформація. Для візуалів слух і зір становлять єдине ціле, тому, якщо така людина тільки почує матеріал (але не побачить), то з великою ймовірністю ця інформація швидко забудеться. Візуали моментально засвоюють всю наочну інформацію, тому найвигідніше використовувати всі методи і прийоми наочного подання матеріалу:
  • інтелект-карти
  • схеми
  • графіки
  • ілюстрації
  • фотографії
  • демонстраційні моделі
  • досліди, експерименти
Візуали найкраще вчаться на наочному прикладі, коли вони бачать досліджуваний матеріал в режимі реального часу. Основна пам'ять - візуальна. Добре пам'ятають розташування предметів, шлях, дороги, непогано орієнтуються в просторі. Деякий шум для візуала не критичний, адже звук для візуала не є провідним каналом отримання інформації, тому він може зосередитися в обстановці деякого шуму і успішно вивчати матеріал.
Візуали добре сприймають текстову інформацію, здатні навчитися швидкочитанню.


Аудіали

Використовують слуховий канал сприйняття як пусковий. Помірно розвинена внутрішня мова. Добре сприймають лекції, музику, бесіди, діалоги. Чітко і ефективно утримують лінію розмови часто саме в її ході вловлюють смисли досліджуваного матеріалу. При зосередженні аудіалу потрібна тиша. Аудіалам необхідно обов'язково прослуховувати лекційний матеріал, аудіокурси, читати книги в аудіоформаті, вчитися спільно з іншими, обговорюючи досліджувану тему, розмірковуючи вголос над проблемою.


Кінестети

Отримують інформацію через дії, рух. Добре запам'ятовують будь-які дії, практичні вправи. Найкраще всю інформацію сприймають через практичні вправи, експерименти, де своїми руками перевіряють отриману інформацію на практиці. Особливо добре сприймається інформація практичного характеру: що і як рухається, де необхідно натиснути тощо.

Кінестетам важливо все потримати в руках, понюхати, спробувати на смак і повноцінно відчути досліджуваний предмет. Люди цього типу дуже діяльні, люблять і з задоволенням працюють і не люблять бездіяльності. Саме для кінестетів приказка «Рух - це життя» має особливий сенс. Кінестетам дуже складно утримувати увагу, вони легко відволікаються, їм складно всидіти на місці тривалий час, займатися одноманітною роботою.


Дигітали

Чудово засвоюють усі науки, які мають строгу логіку і послідовність: математику, фізику, механіку, технології. Такі люди часто працюють в галузях, де безліч досліджень математичної та статистичної обробки, програмування. Головне для дигітала - зрозуміти логіку і зв'язки в матеріалі, упорядкувати досліджуване в систему зі зрозумілими причинно-наслідковими зв'язками. Тому намагайтеся в ході навчання вибудовувати логіку всієї досліджуваної теми. Для цього можна використовувати:
  • схеми
  • інтелект-карти
  • стислі плани
  • власноруч складені тезауруси



Візуал, аудіал, кінестет і дигітал у спілкуванні

Візуали

«По одежі стрічають...» початок цього відомого прислів'я цілком стосується візуалів. Вони великого значення надають зовнішньому вигляду людини і завжди звертають увагу на те, як людина виглядає, який на ній одяг, які риси обличчя, як рухається.

У спілкуванні можуть спокійно і довго дивитися в очі. Візуальний контакт, спрямованість пози в спілкуванні, відкриті пози надзвичайно важливі саме для візуала. При цьому вони не люблять бути близько до співрозмовника, тримаються на відстані. Головне - це добре бачити. Представники цього типу сприйняття швидко на інтуїтивному рівні зчитують сигнали мови жестів і міміки, часто цього не помічаючи. Іноді їм здається, що по одному тільки погляду вони знають думки іншої людини.

У разі, якщо Вам потрібно справити враження на візуала, намагайтеся найбільшу увагу приділити зовнішньому вигляду. Обстановка, ваш одяг, хода, міміка, жести повинні бути бездоганними. На доказ своїх слів наводьте наочні приклади, графіки, малюнки, обов'язково демонструйте на зразках і дослідах свої аргументи. Замість чисел покажіть малюнок: візуали погано зрозуміють різницю між 1000 і 10 000, але наочний приклад різниці переконає їх в більшості випадків.

Самі візуали непогані оповідачі. Вони можуть уявити собі дивно яскраві і наповнені деталями картини і розповідати про них годинами.

Аудіали

Розмова з аудіалом буває часто дуже приємною. Аудіали самі вимогливі до своєї мови, говорять розмірено, з грамотними змінами в інтонації. Аудіала завжди приємно слухати, це прекрасні оповідачі і не менш прекрасні співрозмовники, які за інтонацією та манері мови можуть зрозуміти вас з напівслова. Але і самі аудіали досить вимогливі до мови своїх співрозмовників, не терпітимуть помилок у мовленні, незрозумілої і спотвореної мови. На аудіалів абсолютно не можна кричати або підвищувати голос, це призведе до їх відчуження.

Кінестети

Кінестети особливо чутливі до просторової обстановки й дистанцій між співрозмовниками. Близьких людей допускають в особисту зону, а людей малознайомих тримають на відстані. Для кінестета вторгнення в їх особисту зону є образливим, вони починають відчувати сильні негативні емоції. Найкраще завоювати увагу і довіру кінестета діями, спільними справами, спільною діяльністю.

Якщо ви хочете, щоб кінестет щось запам'ятав, то краще дозвольте йому це записати або намалювати власноруч. Розмови і словесні докази справлять мінімальне враження на людину цього типу сприйняття. А до близьких людей кінестет завжди прагне доторкнутися, погладити. Йому важливий тілесний контакт.

Дигітали

Малочутливі в спілкуванні, рідко проявляють емоції на людях. Особливо сильно звертають увагу на смислову, змістовну частину розмови. Красива, але порожня мова їм неприємна. З дигіталом найкраще в розмові одразу переходити до суті справи, доводячи логічність і вірність своїх слів числами і фактами.


Безумовно, в кожному з нас немає чистого одного типу сприйняття, іноді вони поєднуються, іноді тип сприйняття відрізняється в спокійній і екстреній обстановці, в різних ситуаціях. Але розуміння своєї провідної системи і провідної системи своїх учнів дозволить більш якісно передавати й засвоювати будь-яку інформацію, розуміти співрозмовника і більш якісно доносити свої думки до нього. Розуміння ж свого типу сприйняття учнями дозволить їм зрозуміти, як навчатися, з урахуванням своїх індивідуальних особливостей.

Джерела:

  1. 4 типи сприйняття інформації [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://smartum.com.ua/about_us/blog/o-detyakh/4-tipi-spriynyattya-informatsii/.
  2. Пермякова И. Визуал, аудиал, кинестет, дигитал. Как определить типы восприятия информации? [Електронний ресурс] / Ирина Пермякова // Развивай Мегаинтеллект. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://razvitie-intellecta.ru/vizual-audial-kinestet-i-digital-kak/.

Коментарі